Geri blogja

Tisztelt látogató!
Ez a blog 2017 óta átmenetileg szünetel!

Friss topikok

Bejegyzések

Összeomlott a PC AAA játékok piaca - láncreakció kezdődhet

2015.02.26. 00:07 Gerilgfx

Az elmúlt években sokan, sokféleképpen temették piacot, kongatták a vészharangot, kiáltottak farkast némi apróbb csetlésekre-botlásokra válaszul, azonban az eddigiekhez hasonló válság még sosem osont be a kertek alatt. A kibontakozó válsághelyzetet most kínos csend, agyonhallgatás, és gördülő ördögszekerek kísérik. A felszínen látszólag minden rendben van, 15 éves gyerekek vígan futkároznak apuka pénzén az 50ezer forintos videókártyákkal, tízmilliós példányban kel el egy-egy népszerű csúcsjáték, azonban a háttérben globálisan összeomló volumen, elnéptelenedő közösségek, brutális veszteségek, titkon csődközelségbe került vállalatok a jellemzőek.

Én pedig vagyok annyira bunkó, hogy a kínos csendbe beleordítsam, hogy Engem Bizony Gyíkká Változtatott: De Már Elmúlt. A telefonok/arm tabletek/android/stb univerzumot ebben az írásban igyekszem nem szerepeltetni, hanem a PC (x86) platformra fókuszálok.

 

Hogy jutottunk el idáig?

Az AAA játékok szarok. Ezt tényszerűen ki lehet jelenteni. Az, hogy mész, és a fejedből nézel ki, lövöldözöl, nem annyira izgalmas a tízezredik alkalomra, mint amilyen elsőre, másodikra, századikra volt. Az előző évtized közepén kezdett megjelenni az a trend, hogy az emberek tömegével kezdték el keresni inkább az egyszerűbb játékokat, amelyek futtatásához nem is kívántak erős grafikus kártyákat használni. A laptopok népszerűsége szintén emelkedett, szép lassan átvette a vezető helyet az asztali számítógépektől. Ezekben szintén jelentősen gyengébb grafikus megoldások vannak jelen. Ez lehetővé tette azt, hogy a grafikus kártyát elhagyják PC-n is, először az alsókategóriában. Ez még nem is okozott akkora nagy zűrt, elvolt a piac így egy ideig, azonban 2010-et követően a gyártók felismervén az új igényeket, elkezdték a grafikus chipeket a processzorba költöztetni. Az Intel a nagyfogyasztású csúcskategóriát és persze a szervereket leszámítva lényegében az összes processzorát ellátta IGP-vel (integrált grafikus chippel), ami kényszerhelyzetbe hozta az ezt amúgy már korábban is tervezgető AMD-t is. Így tehát mind az alsókategória, mind a középkategória, mind a felsőkategória manapság nagyrészt már egy alacsony fogyasztású (és teljesítményű) grafikus megoldással érkezik.

 

2014-ben kezdődött a földcsuszamlás

2014 elején mintha egyszerűen kihúzták volna a dugót, és pillanatok alatt szinte nullázódtak bizonyos közösségek. Voltak olyan közösségek (pl a teljes RPG közösség, leszámítva a MMORPG-t), amik az eredeti létszám tizedére, századjára estek, vagy észrevétlenül bezártak, lényegében megszűntek funkcionálni. Az embereket hirtelen elkezdte más érdekelni. Megvizsgálva azonban arra jutottam, hogy ezek az emberek nem más, konkurrens termékek közösségébe vándoroltak át, és nem is más jellegű játékokat kezdtek el játszani, hanem egyszerűen megszűntek az adott közösség tagjának lenni, esetleg új hobbikat kerestek maguknak. Ezt a dolgot nem tudtam mire vélni, nem akartam kongatni a vészharangot, de hamarosan más közösségekből is hasonló jelenségeket jelentettek az azokban érdekelt piaci szereplők.

 

A 2014-es grafikuskártya-összeomlás

Az asztali számítógépek piaca az elmúlt egy évtizedben például egy konstans 1-2%-os zsugorodást szokott produkálni negyedévről negyedévre, azonban a 2014 második negyedéves jelentések sokkoló számot kezdtek mutatni.

Bár a dedikált grafikus kártyák eladásai 2014 Q2-ben 40%-ot zuhantak egyetlen negyed év alatt, ennek ellenére nem tört ki pánik. Maga a szám akár azt is bizonyíthatná, hogy a grafikus kártyák fejlődése lelassult, ezért az emberek kevesebbet vettek, vagy hogy az emberek inkább laptopon/notebookon/netbookon játszanak már, nem csak erről van szó, bár tényszerű, hogy ez is igaz. Egyszerűen az egy évvel ezelőtti közösség-összeomlás magyarázza azt is, hogy az emberek miért nem vásároltak új grafikus kártyákat - ugyanis egyszerűen nincs rá szűkségük, mivel nem játszanak/jelentősen kevesebben játszanak már AAA kategóriás számítógépes játékokkal. A körülbelül 40%-os zuhanás a volumenben kapcsolatban lehet az AAA kategóriás játékok köré szerveződő közösségek lufi-szerű kipukkanásával és nyom nélküli eltűnése okozta keresletkieséssel.

 

Mivel játszanak ma az emberek?

A statisztikák szerint az emberek manapság leginkább böngészős, vagy más egyszerű játékokkal játszanak, amik lehetőleg néhány másodperc alatt elindulnak, ablakban futva nem zavarják a munkát, vagy más tevékenységet. Az AAA és B kategóriás játékok nem ilyenek - pofátlanul nyitnak egy ablakot, percekig hajlamosak töltögetni, brutális gépigényük és méretük van, és ez az, amikkel az emberek manapság már nem játszanak.

 

Propagandacikkek: ha 5 ezer forintos videókártyád van, nem is vagy ember!

asus-gt610-sl-1gd3-l.jpgJaj, vegyünk 50 ezres videókártyát! Jelent meg körülbelül ezzel a tanulsággal egy cikk a PC World-ön a napokban, de más portálokon is egyre kényszeredettebb módszerekkel kívánják az embereket a ,,jobb'' grafikus kártyák irányába terelni. Hogy minek, azt nem tudjuk, mert 10 éve is max úgy voltunk, hogy vettünk 5-10 ezer forintért valami grafikus fost, aztán játszottunk azzal (igaz, hogy a 10 évvel ezelőtti 10ezer forint az ma már 20ezer forintot ér, de ez részletkérdés). Mi a baj az 5 ezer forintos videókártyákkal, az extra low-end passzív hűtéses 64 bites csodákkal? A válasz pedig az, hogy semmi. Látszik rajtuk, hogy legalább kussban vannak, nem kell a ventillátorának huhogását hallgatni, és felteszem, legtöbbjük áramot se nagyon fogyaszt túl sokat. A legtöbb ember ma már egyáltalán nem játszik AAA játékokkal, még azok sem, akik anno nagyban tolták, mert rájöttek, hogy ezek a játékok mennyire kiüresedettek, és unalmasak. Az alaplapi szakadék videókártyával simán elvan az ember, ha hardveresen gyorsított 3D-t lát, akkor az úgyis valami szabadúszó által fejlesztett casual cucc, aminek mindegy, mit teszel alá, úgyis vagy rohadt gyors lesz mindenhol, vagy mindenhol szaggatni fog, vagy esetleg valamilyen webes/letölthető tömegjáték. Már amelyiknek egyáltalán kell grafika, és nem szoftveres render az egész. A tipikus igény egy videóchip irányába, hogy lehetőleg egyrészt ne is legyen, hanem legyen bent a processzorban, max a proci fogyasztáskeretének 5%-át, vagy még annyit sem elkonzumálva, vagy az alaplapon legyen 2-3w-os formában. VAGY ha már mindenképpen videókártyát kell tenni a gépbe, mert nincs, akkor valahogy úgy nézzen ki, mint az első képen. Szomorú, ha a Far Cry 4 úgy néz ki, mintha a szomszéd kisgyerek kattintgatta volna össze egy random game engineben, de ha a Far Cry 4 ezt az élményt nyújtja csúcsgrafika nélkül, akkor talán annyit is ér. A tömegigény az, hogy nem 2003-ban vagyunk, egy videókártya ne fogyasszon kvázi semmit, ne adjon ki hangot, ne installáljon a vezérlőpultba és a desktopra análpornóba való renderelt mangacsajokat, hogy azok átvezetve 425245 db beállítás közben meghatározzák, hogy milyen élsimítás lehet a játékban, mert azon a 40-50 millió pc-AAA-gameren kívül, aki összesen a világon van, ez már senkit nem érdekel. Nekik meg csináljanak külön videókártyát, amin bugyis animelányok szívják egymás mellbimbóját, miközben orkok erőszakolják őket hátulról egy égő tűzt mintázó alumíniumborda alatt forgó 2 ventillátoros hűtőrendszer dekorációja gyanánt, ami eltakarja a 200W feliratot a videókártya seggébe bedugott, pont az egyik lány puncija helyére berajzolt 3 db tápdugalj alatt olyan hűtési hangeffektek kíséretében, mint amit egy orosz MI harci helikopter hallat magából, ha nagyon meghajtják.

 

Nekünk meg hagyják csak szépen meg az 5 ezer forintos 5 wattos képköpülőt.

Mára ott tartunk, hogy kiderült, 2014 utolsó negyedévében a karácsonyi szezont is beleszámolva tovább zuhantak a dedikált grafikus chipek eladásai.

Az utolsó hónapokban eladott számítógépek legjobb esetben 10%-a lehet AAA játékra egyáltalán alkalmas, ha azt is beleszámítjuk, hogy az nVidia, és AMD termékeinek egy része is erősen a low-end kategóriát erősíti. Az AAA értelemben vett gamerek száma is igencsak kevés lehet, az újgenerációs konzolok összesen néhány tízmillió példányban keltek el egy év alatt, PC-n további néhány tízmillió AAA játékos lehet, az összesített létszámuk nagyságrendek tekintetében 100 millió körül lehet, persze ha valaki nagyon akarja, ennek a dupláját, vagy akár a felét is kiszámíthatja mondjuk a Steam felhasználói adatai alapján. A dolgot súlyosbítja, vagy inkább viccesebbé teszi a hülyegyerekvagyok-aggyáenvídija-GYÉPÉÚT-gamerek érdekes elképzelése a világról, amely szerint mindenkinek csúcskategóriás videókártyája van, több milliárdan játszanak rendszeresen AAA játékokat, miközben a tipikus felhasználó a valóságban egy néhány wattos Atom, vagy i3 processzorral nézegeti az internetet, és játszik valamilyen webes játékot. Érdemes megjegyezni, hogy az AAA játékok bevételének több, mint négyötöde konzolokról származik, és nem PC-ről.

 

Pánikszerű reakciók jöhetnek

Robbanásszerűen összeomolhat a teljes játékfejlesztés a B és C kategóriával együtt, ami magával ránthatja a szoftveripar más részeit is, akár a PC-n kívül is. Az AAA kategória januári-februári összeomlását márciusra a B kategória összeomlása, és csaknem teljes eltűnése követte, de igencsak érdekes fejlemények kezdődtek a C játékkategóriában is fű alatt, ahol is a fejlesztők nagy része radikális áremelésekkel, vagy árcsökkentéssel próbálta a játékai bevételeit szinten tartani. Megjegyzendő, hogy a szoftver és hardveripar ehhez hasonló válságait nem lehet a gazdasági válságokkal és makrogazdasági adatokal megmagyarázni, ugyanis ezek attól jobbára függetlenek. Ilyen mértékű (40%-100%-os) rángásokat eddig még semmilyen gazdasági válság nem tudott okozni a számítástechnikának, maximum hardver oldalon csökkent és nőtt a kereslet bizonyos kategóriák kárára/javára.

 

Összeomlottak az AMD eladásai

Az AMD már lassan 5 éve gyengélkedik.

A termékei versenyképtelenek, minden kategóriában legalább dupláját fogyasztják az Intel megoldásainak, miközben teljesítményük fele akkora. Miután az AMD nem volt hajlandó/képes jelentősen továbbfejleszteni a CPU teljesítményét, inkább a processzorba integrált IGP teljesítményének növelését erőltették, de a fejlemények tükrében ez egyre kevésbé bizonyult értelmes döntésnek. Az AMD piaci részesedése folyamatosan csökkent az elmúlt években, viszont a 2014-es utolsó negyedévre vonatkozó adatok súlyos visszaesést mutatnak az eladásokban. Ha az AMD nem tud 2015 végére egy piacképes, processzorteljesítményét legalább megduplázó, fogyasztást lefelező terméket felmutatni, a vállalat a finanszírozhatóság határa alá eshet.

 

Ez már a végjáték

Vége a PC AAA gamingnek. A 2015-ös év nagyon érdekes lesz, a számítógépen és játékkonzolokon való játszadozás valószínűleg idén utoljára fog létezni ebben a formájában. A kérdés az, hogy milyen szektorokat fog magával rántani az AAA. Borítékolható, a játéknak csúfolt kattintgatós WASD techdemók világának örökre vége. Borítékolható, hogy a tömeges B osztályú játékoknak is alighanem annyi. Hatalmas felfordulás lesz a C szektorban, de persze egy tökös keménymag ott mindenképpen túl fog élni. Lehetséges, hogy a videójátékok kora a jelenlegi formában leáldozott?

A bejegyzés trackback címe:

https://gerilgfx.blog.hu/api/trackback/id/tr607220653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FalloutBoy 2015.02.26. 00:44:30

Szerintem az AAA kategória összeomlása a következőkkel indokolható/magyarázható:
1, Jó flash gamek vanak úgy 2010 óta a neten tucatszám (mindek költsön Átlag Béla warcraft-ra, ha gyilkolászhat elf csajokat valami 3D-s böngészős gémben is, ingyen). Ráadásul 2013-14 során rengeteg JÓ oldscool játék került fel a netre és Átlag Béla inkább fogja leszedni a Fallout 2-t a netről INGYEN mint, hogy vegyen egy valóban szebb grafikájú, de semmi más extrát nem adó AAA poszt-apoc. szemetet, sok pénzért.
2, A játékfejlesztők teljesen elszakadtak a valós piaci igényektől: Nem még 10 pixel kell a tank grafikájára meg még picit jobb tükröződés a pajzson, hanem értelmes történet, értelmes karakterek és újdonságok. Na most az, hogy ma már 10 perc kiszámítható és teljesen sablonos játékidőre jut 15 perc cutscene az nagyon nem ez. (pont mint a filmpiacon.
3, Miért nem? Mert ma az emberek többsége a telefonon/PC-n/laptopon más tevékenységek közben (munkában, buszon ülve, facebookon csajozás közben) játszik valamit ablakban, rövid időtartalomban. Na most erre a teljes képernyős 10 perces cutscene nem alkalmas.
4. És szerintem ez a legfontosabb: az emberek mostanra unták meg az egyvágtára készülő gémeket: Az n+1-edik C&C klón már a francnak se kell csak azért mert 20%-al több pixel van a tank textúrájában. A 2023442. COD/MOH klón dettó. Mert valjuk be, ennél több élménynövekedést nem produkáltak az elmúlt 5 évben. A grafikán kívül semmit nem tud a GTA5 amit a GTA4 ne tudott volna, és igazából semmi érdemlegeset a GTA SA-hoz képest se. (jó van pár új feature, de kocsit lopni, verekedni/ölni és vezetni abban is lehet, márpedig az ember ezt akar a GTA-ban, nem Zbrusholt pattanást nézni a járókelő NPC-k pofáján).

Talán az AAA piac szereplői hamarabb rájöhettek volna, hogy nem elég a grafika tuningolása, ha közben a játékok összetettsége és eredetisége papucsálatkák szintjére süllyed. Valóban nem fog izgatni a 349938. FPS, ott a gépen valahol a Return to Wolfenstein és a zombi írtási igényeim kielégítésére ez bőven elég, akkor is, ha nincs HD textúrás pattanás a zombi seggén.
És üzenem a gamer lapok szerzőinek: nem az a pármillió hardgamer adja a piacot, hanem az emberek széles tömegei, akiknek a játék = rövid időtöltés amikor tele a töke mindennel.

Gerilgfx 2015.02.26. 01:07:33

@Gabor_V: tökéletesen egyetértek.

PhoenixSpirit 2015.06.09. 16:10:32

Ez várható volt és már pár éve megmondtam a cimbiknek előre. Felgyorsult az élet, a népeknek már nincs ideje tizenpár órákat elbaszni nagyobb címek előtt (márpedig, aki megvesz egy ilyet, az nem is csak a polcon akarja nézegetni). De már a 2000-es játékfelhozatallal is úgy voltam, hogy szép meg jó, de kurvára nem hozza egy 1988-as LHX Attack Chopper (by EA - Electronic Arts!) vagy 1995-ös Worms hangulatát (amiknek a mai szinttel összevetve még csak grafikának nevezhető dolguk sincsen).
Ugyanakkor észrevehető volt úgy 2004-2005-től kezdődően az is, hogy alig-tizenéves kölyköknek gyártják a legtöbb nagy nevet - ez főleg a síkhülye reklámszlogenekben ("Pusztíts el mindenkit a tankoddal!/Állítsd össze a legmenőbb kocsit" és társai, de sokkal durvábbak is voltak, csak nem ugrik be) látszott (meg látszik azóta is).

Kétféle okot látok erre..az első és talán lényegesebb: régebben szenvedélyes programozók dolgoztak a cuccokon és aprólékosan meg kellett tervezni mindent, nem volt huszonötödik layer nyelv a fejlesztésnél. Ráadásul maguk is játékosok voltak és ez általában ez veszi ki magát jól (mint pl. a Unixnál is, ahol meg programozók készítették a cuccokat programozóknak, a mai napig az etalon vállalati platform a különféle formáiban). De ahol csak a várható profitot számolgatják előre már az első kibaszott #include-dal kezdődő kódsor leírásánál, ott ilyesmiről nem beszélünk.

A másik lehetséges ok, az Apple App Store és a Google Play. Az odáig javarészt PC-s játékokra áldozó közönség hirtelen egy olyan infrastruktúrát kapott kézhez, ahol kismillió számra ingyenesen próbálhat ki elég komoly minőségű játékokat, mindezt pillanatok alatt telepítve az adott cuccra. Ráadásul a freemium trend elterjedésével ez tovább nőtt, még igényesebbek és használhatóbbak lettek a game-ek és még csak nem is kötelező mindegyikben in-app cuccokat vásárolni a sikerhez (bár segít, ez megint más lapra tartozik).

A pofám akkor szakadt le nemrég, amikor iPad-re letöltöttem egy Carmageddon-t az App Store-ból ingyen. Nem csak hogy nem kötelez semmilyen vásárlásra (egyetlen ilyen lehetőség van, amivel az összes kocsit megkapod előre, de akkor oda a megszerzésük izgalma), de tökéletesen fut és jobban néz ki, mint a PC-s változat bármikor anno, D3D verzió ide vagy oda. És még faszán irányítható is, szóval kész beszarás. Akárhogy is nézzük, egy laptoppal, pláne egy asztali PC-vel azért nem sűrűn játszik el az ember az ágyában hanyatt dőlve.

Összességében, szerintem ez az összeomlás jó dolog, mert az ellustult fejlesztőket/kiadókat végre rá fogja kényszeríteni arra, hogy értelmesebb/érdekesebb stuffot adjanak ki a kezükből, ahol csinálni is kell valamit, nem csak egy "interaktív" CGI animációt bámulni végig 60 órán át, pár gombnyomást a megfelelő időpontban megoldva. Mert az utóbbit már a Star Wars - Rebel Assault is ellőtte már anno az 1990-es években és ott még jópofa is volt.

Gerilgfx 2015.06.09. 16:31:55

@PhoenixSpirit: nem vagyok benne teljesen biztos, hogy az összeomlás serkenteni fogja a játékfejlesztést PC-re, pláne úgy, mivel az elmúlt hónapok eseményei arra engednek következtetni, hogy egyre inkább a wintel/PC univerzum egészének létjogosultsága kérdőjeleződött meg. a felhasználók nagyrészt egyszerűbb eszközökre nyargaltak át, telefonokra, és tabletekre, amiken remekül tudnak filmet felvenni, fényképezni, facebookra feltöltögetni, játszani, meg miegymás. a tartalomfogyasztó felhasználóknak már egyszerűen nincs szűksége személyi számítógépre, és ha van is, akkor is inkább csak kényszerből tűrik meg a wintel univerzumot a számítógépben, semmint azért, mert nyújtani tudna számukra valamit. a masszív esés, ami a teljes x86 piacot jellemzi minden tekintetben, és aminek a következtében az eladott számítógép-szerű platformok 90%-ába idén már inkább valamilyen ARM processzor kerül androiddal (a teljes piacot tekintve), úgy tűnik, hogy nem áll meg a játékpiacnál és azoknál a piacoknál, amiket eddig veszített, hanem teljesen véget vet a wintel érának, akár desktopon is. az én következő gépem is ARM processzoros lesz már. a modellt még nem választottam ki, egy egy linux képes tablet kell legalább 8 magos processzorral, sok usb-vel az egér és a billentyűzet miatt, illetve egy dedikált kimenettel a monitor számára.
süti beállítások módosítása