Az elmúlt években sokan, sokféleképpen temették piacot, kongatták a vészharangot, kiáltottak farkast némi apróbb csetlésekre-botlásokra válaszul, azonban az eddigiekhez hasonló válság még sosem osont be a kertek alatt. A kibontakozó válsághelyzetet most kínos csend, agyonhallgatás, és gördülő ördögszekerek kísérik. A felszínen látszólag minden rendben van, 15 éves gyerekek vígan futkároznak apuka pénzén az 50ezer forintos videókártyákkal, tízmilliós példányban kel el egy-egy népszerű csúcsjáték, azonban a háttérben globálisan összeomló volumen, elnéptelenedő közösségek, brutális veszteségek, titkon csődközelségbe került vállalatok a jellemzőek.
Én pedig vagyok annyira bunkó, hogy a kínos csendbe beleordítsam, hogy Engem Bizony Gyíkká Változtatott: De Már Elmúlt. A telefonok/arm tabletek/android/stb univerzumot ebben az írásban igyekszem nem szerepeltetni, hanem a PC (x86) platformra fókuszálok.
Hogy jutottunk el idáig?
Az AAA játékok szarok. Ezt tényszerűen ki lehet jelenteni. Az, hogy mész, és a fejedből nézel ki, lövöldözöl, nem annyira izgalmas a tízezredik alkalomra, mint amilyen elsőre, másodikra, századikra volt. Az előző évtized közepén kezdett megjelenni az a trend, hogy az emberek tömegével kezdték el keresni inkább az egyszerűbb játékokat, amelyek futtatásához nem is kívántak erős grafikus kártyákat használni. A laptopok népszerűsége szintén emelkedett, szép lassan átvette a vezető helyet az asztali számítógépektől. Ezekben szintén jelentősen gyengébb grafikus megoldások vannak jelen. Ez lehetővé tette azt, hogy a grafikus kártyát elhagyják PC-n is, először az alsókategóriában. Ez még nem is okozott akkora nagy zűrt, elvolt a piac így egy ideig, azonban 2010-et követően a gyártók felismervén az új igényeket, elkezdték a grafikus chipeket a processzorba költöztetni. Az Intel a nagyfogyasztású csúcskategóriát és persze a szervereket leszámítva lényegében az összes processzorát ellátta IGP-vel (integrált grafikus chippel), ami kényszerhelyzetbe hozta az ezt amúgy már korábban is tervezgető AMD-t is. Így tehát mind az alsókategória, mind a középkategória, mind a felsőkategória manapság nagyrészt már egy alacsony fogyasztású (és teljesítményű) grafikus megoldással érkezik.
2014-ben kezdődött a földcsuszamlás
2014 elején mintha egyszerűen kihúzták volna a dugót, és pillanatok alatt szinte nullázódtak bizonyos közösségek. Voltak olyan közösségek (pl a teljes RPG közösség, leszámítva a MMORPG-t), amik az eredeti létszám tizedére, századjára estek, vagy észrevétlenül bezártak, lényegében megszűntek funkcionálni. Az embereket hirtelen elkezdte más érdekelni. Megvizsgálva azonban arra jutottam, hogy ezek az emberek nem más, konkurrens termékek közösségébe vándoroltak át, és nem is más jellegű játékokat kezdtek el játszani, hanem egyszerűen megszűntek az adott közösség tagjának lenni, esetleg új hobbikat kerestek maguknak. Ezt a dolgot nem tudtam mire vélni, nem akartam kongatni a vészharangot, de hamarosan más közösségekből is hasonló jelenségeket jelentettek az azokban érdekelt piaci szereplők.
A 2014-es grafikuskártya-összeomlás
Az asztali számítógépek piaca az elmúlt egy évtizedben például egy konstans 1-2%-os zsugorodást szokott produkálni negyedévről negyedévre, azonban a 2014 második negyedéves jelentések sokkoló számot kezdtek mutatni.
Bár a dedikált grafikus kártyák eladásai 2014 Q2-ben 40%-ot zuhantak egyetlen negyed év alatt, ennek ellenére nem tört ki pánik. Maga a szám akár azt is bizonyíthatná, hogy a grafikus kártyák fejlődése lelassult, ezért az emberek kevesebbet vettek, vagy hogy az emberek inkább laptopon/notebookon/netbookon játszanak már, nem csak erről van szó, bár tényszerű, hogy ez is igaz. Egyszerűen az egy évvel ezelőtti közösség-összeomlás magyarázza azt is, hogy az emberek miért nem vásároltak új grafikus kártyákat - ugyanis egyszerűen nincs rá szűkségük, mivel nem játszanak/jelentősen kevesebben játszanak már AAA kategóriás számítógépes játékokkal. A körülbelül 40%-os zuhanás a volumenben kapcsolatban lehet az AAA kategóriás játékok köré szerveződő közösségek lufi-szerű kipukkanásával és nyom nélküli eltűnése okozta keresletkieséssel.
Mivel játszanak ma az emberek?
A statisztikák szerint az emberek manapság leginkább böngészős, vagy más egyszerű játékokkal játszanak, amik lehetőleg néhány másodperc alatt elindulnak, ablakban futva nem zavarják a munkát, vagy más tevékenységet. Az AAA és B kategóriás játékok nem ilyenek - pofátlanul nyitnak egy ablakot, percekig hajlamosak töltögetni, brutális gépigényük és méretük van, és ez az, amikkel az emberek manapság már nem játszanak.
Propagandacikkek: ha 5 ezer forintos videókártyád van, nem is vagy ember!
Jaj, vegyünk 50 ezres videókártyát! Jelent meg körülbelül ezzel a tanulsággal egy cikk a PC World-ön a napokban, de más portálokon is egyre kényszeredettebb módszerekkel kívánják az embereket a ,,jobb'' grafikus kártyák irányába terelni. Hogy minek, azt nem tudjuk, mert 10 éve is max úgy voltunk, hogy vettünk 5-10 ezer forintért valami grafikus fost, aztán játszottunk azzal (igaz, hogy a 10 évvel ezelőtti 10ezer forint az ma már 20ezer forintot ér, de ez részletkérdés). Mi a baj az 5 ezer forintos videókártyákkal, az extra low-end passzív hűtéses 64 bites csodákkal? A válasz pedig az, hogy semmi. Látszik rajtuk, hogy legalább kussban vannak, nem kell a ventillátorának huhogását hallgatni, és felteszem, legtöbbjük áramot se nagyon fogyaszt túl sokat. A legtöbb ember ma már egyáltalán nem játszik AAA játékokkal, még azok sem, akik anno nagyban tolták, mert rájöttek, hogy ezek a játékok mennyire kiüresedettek, és unalmasak. Az alaplapi szakadék videókártyával simán elvan az ember, ha hardveresen gyorsított 3D-t lát, akkor az úgyis valami szabadúszó által fejlesztett casual cucc, aminek mindegy, mit teszel alá, úgyis vagy rohadt gyors lesz mindenhol, vagy mindenhol szaggatni fog, vagy esetleg valamilyen webes/letölthető tömegjáték. Már amelyiknek egyáltalán kell grafika, és nem szoftveres render az egész. A tipikus igény egy videóchip irányába, hogy lehetőleg egyrészt ne is legyen, hanem legyen bent a processzorban, max a proci fogyasztáskeretének 5%-át, vagy még annyit sem elkonzumálva, vagy az alaplapon legyen 2-3w-os formában. VAGY ha már mindenképpen videókártyát kell tenni a gépbe, mert nincs, akkor valahogy úgy nézzen ki, mint az első képen. Szomorú, ha a Far Cry 4 úgy néz ki, mintha a szomszéd kisgyerek kattintgatta volna össze egy random game engineben, de ha a Far Cry 4 ezt az élményt nyújtja csúcsgrafika nélkül, akkor talán annyit is ér. A tömegigény az, hogy nem 2003-ban vagyunk, egy videókártya ne fogyasszon kvázi semmit, ne adjon ki hangot, ne installáljon a vezérlőpultba és a desktopra análpornóba való renderelt mangacsajokat, hogy azok átvezetve 425245 db beállítás közben meghatározzák, hogy milyen élsimítás lehet a játékban, mert azon a 40-50 millió pc-AAA-gameren kívül, aki összesen a világon van, ez már senkit nem érdekel. Nekik meg csináljanak külön videókártyát, amin bugyis animelányok szívják egymás mellbimbóját, miközben orkok erőszakolják őket hátulról egy égő tűzt mintázó alumíniumborda alatt forgó 2 ventillátoros hűtőrendszer dekorációja gyanánt, ami eltakarja a 200W feliratot a videókártya seggébe bedugott, pont az egyik lány puncija helyére berajzolt 3 db tápdugalj alatt olyan hűtési hangeffektek kíséretében, mint amit egy orosz MI harci helikopter hallat magából, ha nagyon meghajtják.
Mára ott tartunk, hogy kiderült, 2014 utolsó negyedévében a karácsonyi szezont is beleszámolva tovább zuhantak a dedikált grafikus chipek eladásai.
Az utolsó hónapokban eladott számítógépek legjobb esetben 10%-a lehet AAA játékra egyáltalán alkalmas, ha azt is beleszámítjuk, hogy az nVidia, és AMD termékeinek egy része is erősen a low-end kategóriát erősíti. Az AAA értelemben vett gamerek száma is igencsak kevés lehet, az újgenerációs konzolok összesen néhány tízmillió példányban keltek el egy év alatt, PC-n további néhány tízmillió AAA játékos lehet, az összesített létszámuk nagyságrendek tekintetében 100 millió körül lehet, persze ha valaki nagyon akarja, ennek a dupláját, vagy akár a felét is kiszámíthatja mondjuk a Steam felhasználói adatai alapján. A dolgot súlyosbítja, vagy inkább viccesebbé teszi a hülyegyerekvagyok-aggyáenvídija-GYÉPÉÚT-gamerek érdekes elképzelése a világról, amely szerint mindenkinek csúcskategóriás videókártyája van, több milliárdan játszanak rendszeresen AAA játékokat, miközben a tipikus felhasználó a valóságban egy néhány wattos Atom, vagy i3 processzorral nézegeti az internetet, és játszik valamilyen webes játékot. Érdemes megjegyezni, hogy az AAA játékok bevételének több, mint négyötöde konzolokról származik, és nem PC-ről.
Pánikszerű reakciók jöhetnek
Robbanásszerűen összeomolhat a teljes játékfejlesztés a B és C kategóriával együtt, ami magával ránthatja a szoftveripar más részeit is, akár a PC-n kívül is. Az AAA kategória januári-februári összeomlását márciusra a B kategória összeomlása, és csaknem teljes eltűnése követte, de igencsak érdekes fejlemények kezdődtek a C játékkategóriában is fű alatt, ahol is a fejlesztők nagy része radikális áremelésekkel, vagy árcsökkentéssel próbálta a játékai bevételeit szinten tartani. Megjegyzendő, hogy a szoftver és hardveripar ehhez hasonló válságait nem lehet a gazdasági válságokkal és makrogazdasági adatokal megmagyarázni, ugyanis ezek attól jobbára függetlenek. Ilyen mértékű (40%-100%-os) rángásokat eddig még semmilyen gazdasági válság nem tudott okozni a számítástechnikának, maximum hardver oldalon csökkent és nőtt a kereslet bizonyos kategóriák kárára/javára.
Összeomlottak az AMD eladásai
Az AMD már lassan 5 éve gyengélkedik.
A termékei versenyképtelenek, minden kategóriában legalább dupláját fogyasztják az Intel megoldásainak, miközben teljesítményük fele akkora. Miután az AMD nem volt hajlandó/képes jelentősen továbbfejleszteni a CPU teljesítményét, inkább a processzorba integrált IGP teljesítményének növelését erőltették, de a fejlemények tükrében ez egyre kevésbé bizonyult értelmes döntésnek. Az AMD piaci részesedése folyamatosan csökkent az elmúlt években, viszont a 2014-es utolsó negyedévre vonatkozó adatok súlyos visszaesést mutatnak az eladásokban. Ha az AMD nem tud 2015 végére egy piacképes, processzorteljesítményét legalább megduplázó, fogyasztást lefelező terméket felmutatni, a vállalat a finanszírozhatóság határa alá eshet.
Ez már a végjáték
Vége a PC AAA gamingnek. A 2015-ös év nagyon érdekes lesz, a számítógépen és játékkonzolokon való játszadozás valószínűleg idén utoljára fog létezni ebben a formájában. A kérdés az, hogy milyen szektorokat fog magával rántani az AAA. Borítékolható, a játéknak csúfolt kattintgatós WASD techdemók világának örökre vége. Borítékolható, hogy a tömeges B osztályú játékoknak is alighanem annyi. Hatalmas felfordulás lesz a C szektorban, de persze egy tökös keménymag ott mindenképpen túl fog élni. Lehetséges, hogy a videójátékok kora a jelenlegi formában leáldozott?